اهتکار برنج بازار به دست رئیس جمهور خبرساز شد

برنج، (Oryza sativa)، دانه غلات نشاسته ای خوراکی و گیاه علفی (خانواده Poaceae) که توسط آن تولید می شود. تقریباً نیمی از جمعیت جهان، از جمله تقریباً تمام شرق و جنوب شرق آسیا، به طور کامل به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. 95 درصد از محصول برنج بازار  توسط انسان خورده می شود. برنج را با جوشاندن می پزند یا می توان آن را به صورت آرد درآورد. این غذا به تنهایی و در انواع زیادی از سوپ ها، مخلفات و غذاهای اصلی در آسیا، خاورمیانه و بسیاری از غذاهای دیگر مصرف می شود. محصولات دیگری که در آن برنج استفاده می شود غلات صبحانه، رشته فرنگی و نوشیدنی های الکلی مانند ساک ژاپنی است.

گیاه برنج کشت شده یک علف سالانه است و ارتفاع آن به حدود 1.2 متر (4 فوت) می رسد. برگها دراز و مسطح بوده و روی ساقه های توخالی قرار دارند. سیستم ریشه فیبری اغلب گسترده و گسترده است. خوشه یا گل آذین (خوشه گل) از سنبلچه هایی تشکیل شده است که دارای گلهایی هستند که میوه یا دانه را تولید می کنند. واریته ها از نظر طول، شکل و وزن خوشه و بهره وری کلی یک گیاه خاص بسیار متفاوت هستند.

در دهه 1960، انقلاب سبز نامیده می شود، یک تلاش علمی بین المللی برای کاهش خطر گرسنگی در جهان، گونه های بهبود یافته ای از محصولات غذایی متعدد، از جمله برنج معجزه آسا را تولید کرد. این گونه که برای مقاومت در برابر بیماری ها و افزایش بهره وری پرورش داده شده است، با ساقه کوتاه و محکمی مشخص می شود که ضرر ناشی از افتادگی را به حداقل می رساند. با این حال، شرایط نامناسب خاک و سایر عوامل، مانع از موفقیت گسترده پیش بینی شده آن شد.

هسته برنج برداشت شده که به نام شلتوک یا برنج خشن شناخته می شود، توسط پوسته یا پوسته محصور شده است. آسیاب کردن معمولاً هر دو لایه پوسته و سبوس هسته را از بین می برد و گاهی اوقات پوششی از گلوکز و تالک اعمال می شود تا سطحی براق به هسته بدهد. برنجی که فقط برای جدا کردن پوسته آن فرآوری می شود، به نام برنج قهوه ای، حاوی حدود 8 درصد پروتئین و مقادیر کمی چربی است و منبع تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، آهن و کلسیم است. برنجی که آسیاب می شود تا سبوس آن نیز از بین برود، برنج سفید نامیده می شود و از نظر مواد مغذی بسیار کاهش می یابد. هنگامی که برنج سفید بخش عمده ای از رژیم غذایی را تشکیل می دهد، خطر ابتلا به بری بری، بیماری ناشی از کمبود تیامین و مواد معدنی وجود دارد. برنج سفید آب پز شده به طور ویژه قبل از آسیاب کردن برای حفظ بیشتر مواد مغذی فرآوری می شود و برنج غنی شده حاوی آهن و ویتامین های B است.