اهتکار روفرشی 6 متری سیمین به دست نماینده اصفهان جنجال به پا کرد

فرش بهارستان را بدون شک می توان یکی از آثار هنری منحصر به فرد ایرانیان معرفی کرد که متاسفانه از بین رفته است.

فرش دستباف بهارستان که از دوره ساسانی به جا مانده و به بهار خسرو، بهارسری و مهستان نیز معروف بوده است، به دلیل ویژگی های خاص خود، می توان آن را یکی از معجزات قالی بافی ایران معرفی کرد که در زمان حمله اعراب روی ایران تکه تکه شد!

در این مقاله در مورد فرش فراهان و روفرشی 6 متری سیمین قصد داریم ابتدا به بررسی تاریخچه و قدمت فرش بهارستان بپردازیم و پس از معرفی آن سعی کنیم شما را با ویژگی ها و ویژگی های اصلی این اثر هنری خاص آشنا کنیم.

اگر از دوستداران فرش دستباف و هنر قالی بافی هستید، توصیه می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

به بیان ساده، فرش بهارستان فرش دستبافی عظیمی است که ابعاد دقیق آن مشخص نیست و در تاریخ اندازه های مختلفی برای آن بیان شده است که محتمل ترین آنها 140 متر طول و 27 متر عرض است.

این فرش دستباف در زمان خسرو پرویز، پادشاه بزرگ ساسانی که فتوحات و رشادت های فراوانی داشت و در دوران سلطنت خود به پیروزی های نظامی بسیاری دست یافت و توانست در زمان سلطنت خود قلمرو ایران را گسترش دهد، بافته شد، اما از سوی دیگر او به دلیل شخصیت حزبی خود نتوانست حکومت خود را حفظ کند و توسط اطرافیانش کشته شد.

انوشیروان که اولین پادشاه ساسانی بود در غرب ایران شهری به نام تیسپون که در حال حاضر در عراق قرار دارد تأسیس کرد.

انوشیروان شهر تیسپون را که از هفت شهر مجاور تشکیل شده بود به عنوان پایتخت ایرانیان در زمان ساسانیان برگزید و در آنجا کاخ های عظیمی ساخت که یکی از بزرگترین آنها کاخ سفید کساری بود که عظمت آن بود.

تا حدودی فردوسی، شاعر نامدار ایران، زمان ساخت این کاخ را بیش از هفت سال می داند.

خسرو پرویز وقتی به پادشاهی رسید تصمیم گرفت این کاخ ها را با وسایل و وسایل خاصی پر کند که یکی از آنها بافت فرش بهارستان بود که قرار بود در بارخانه کاخ کسری پهن کنند.

در واقع خسرو پرویز به دنبال فرشی خاص و خاص بود که در فصل سرما و زمستان او را به یاد بهار و باغ های بهشت بیاندازد تا در هنگام نوشیدن شراب، به نوعی به بهار خرسند شود.

به همین دلیل فرش بهارستان را فرش زمستانی نیز می نامند.