با صابون خاویار اصل رشد ناخن هایتان را دو برابر کنید

وقتی تکه‌های کوچک صابون دست آویشن لیمو یا اسطوخودوس را روی لبه سینک می‌بینید، می‌دانید که این صابون‌ها در آنجا هستند تا به شما احساس شادابی و طراوت ببخشند.

همه ما می‌دانیم که شستن دست‌هایمان مهم است، اما آیا صابون‌هایی که برای تمیز کردن خود استفاده می‌کنیم، مانند دستمال و حوله می‌توانند کثیف شوند؟

صابون خاویار اصل مخلوط های ساده ای از نمک های سدیم یا پتاسیم هستند که از اسیدهای چرب و محلول های قلیایی در طی فرآیندی به نام صابون سازی به دست می آیند.

هر مولکول صابون از یک زنجیره هیدروکربنی طولانی، غیرقطبی، آبگریز (دفع آب) (“دم”) ساخته شده است که توسط یک سر “نمک” قطبی، آبدوست (محلول در آب) پوشانده شده است.

از آنجایی که مولکول‌های صابون دارای خواص قطبی و غیرقطبی هستند، امولسیفایرهای خوبی هستند، به این معنی که می‌توانند یک مایع را در مایع دیگر پخش کنند.

هنگامی که دست های کثیف خود را با آب و صابون می شویید، دم مولکول های صابون توسط آب دفع می شود و روغن هایی را که کثیفی ها را جذب می کنند، جذب می کنند.

دم ها به هم چسبیده و ساختارهایی به نام میسل را تشکیل می دهند که خاک و روغن را به دام می اندازند.

میسل ها دارای بار منفی و محلول در آب هستند، بنابراین یکدیگر را دفع می کنند و در آب پراکنده می مانند و به راحتی می توان آنها را شست.

بنابراین بله، صابون واقعا کثیف می شود.

دستان شما را به این ترتیب تمیز می کند: با قوی نگه داشتن چربی، کثیفی و روغن از پوست شما.

البته، وقتی از صابون استفاده می‌کنید، تمام مولکول‌های صابون شل، کثیف و دارای کثیفی را می‌شوید، اما یک تکه صابون روی پیشخوان حمام یا صابون مایع در بطری نیز می‌تواند به میکروارگانیسم‌ها آلوده شود.

با این حال، به نظر می رسد که این مشکل چندانی ندارد.

در چندین مطالعه روی این موضوع، به آزمودنی‌ها نوارهای صابونی داده شد. کولیو باکتری های دیگر و به شستن دستور داده شد.

هیچ یک از مطالعات هیچ شواهدی مبنی بر انتقال باکتری از صابون به دست افراد پیدا نکرد.

(لازم به ذکر است که دو مورد از این مطالعات توسط Procter & Gamble و Dial Corp انجام شده است، اما هیچ مدرک متناقضی یافت نشد.)

اما صابون کثیف نمی تواند خودش را تمیز کند.

یک صابون کثیف با همان فرآیند مکانیکی تمیز می‌شود که به شما کمک می‌کند دست‌هایتان را هنگام شستن آن‌ها تمیز کنید: شستشوی قدیمی.

اصطکاک ناشی از مالیدن دست‌ها با صابون و شستشوی آب جاری، میکروارگانیسم‌های مضر را از هر دو دست و صابون پاک کرده و به فاضلاب می‌فرستد.