خوردن توت خشک سیاه توسط دام سبب شیردهی بیشتر خواهد شد

توت درختی کوچک در آب و هوای گرمسیری تا معتدل است. چندین ده گونه از آن وجود دارد، اما در حال حاضر قابل تشخیص ترین توت سفید (لاتین: Morus alba L. ) است.

این گیاه از مناطق چین، هند و ژاپن می آید. در چین، برای پرورش کرم ابریشم توت کشت می شود – برگ های توت غذای ایده آل برای این حشرات است. در سایر نقاط جهان یک گیاه زینتی و حتی پرچین است.

درخت توت خشک سیاه می تواند به ارتفاع 15 متر برسد. میوه های کوچک و خوراکی می دهد که از نظر شکل شبیه به تمشک هستند، اگرچه رنگ آنها سفید است.

در طب گیاهی هم از میوه و هم از برگ توت سفید استفاده می شود. اولی ها معمولاً به صورت خشک در دسترس هستند. آنها عمدتاً از کربوهیدرات ها (کمی بیش از 83 گرم در هر 100 گرم میوه)، فیبر (تقریباً 7 گرم)، پروتئین (3 گرم) و چربی های غیر اشباع (همچنین 3 گرم) تشکیل شده اند.

علاوه بر این، میوه‌های توت سفید حاوی مقدار زیادی اسید اسکوربیک، یعنی ویتامین C ، ویتامین‌های B و عناصر میکرو و ماکرو از جمله: آهن ، مس ، روی ، منگنز ، پتاسیم و کلسیم هستند.

آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و آمینو اسیدهای خارجی هستند، یعنی آنهایی که بدن به تنهایی قادر به تولید آنها نیست متیونین، ترئونین، آرژنین، لوسین.

برگ های توت سفید به همان اندازه ارزشمند هستند. در ماده خشک، پروتئین ها و فیبرهای غذایی اکثریت را تشکیل می دهند، اما محتوای بالای ترکیبات پلی فنلی، از جمله فلاونوئیدها ، که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود معروف هستند، مهم است.

علاوه بر این ترکیبات، همچنین وجود دارد: اسید اسکوربیک، بتاکاروتن، اسید فولیک، عناصر ماکرو و میکرو (از جمله آهن، کلسیم، منیزیم). همچنین مقدار زیادی از مواد ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی و همچنین آلکالوئیدها وجود دارد.

با فعالیت ضد دیابتی (از جمله، 5-dideoxy-1،5-imino-D-sorbitol (DNJ). این ترکیب اخیر است که در جوامع غربی مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

یکی دیگر از اجزای مهم توت سفید، که بر نگهداری متابولیسم مناسب کربوهیدرات و متابولیسم کربوهیدرات کوئرستین (نوعی فلاونوئید) است.

کوئرستین از عملکرد آنزیمی به نام آلدوز ردوکتاز (ALR2) که مسئول سنتز سوربیتول از گلوکز اضافی است، جلوگیری می کند. سطوح بالای سوربیتول می تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی، چشم ها و کلیه ها.

به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدان ها و سایر مواد موجود در برگ توت سفید، در طب گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است.