خوردن شیرینی کلمپه در اصفهان هنگام افطار یک رسم قدیمی در ایران است

چه یک خرما ساده باشد چه یک شیرینی کلمپه در اصفهان فرقی نمی کند، خوردن شیرینی و دسر بعد از غذای اصلی لذت بخش است.

شواهد تاریخی، ایرانیان را از نخستین صاحبان این عادت جهانی می‌دانند و این بدان معناست که نیاکان ایرانی از اولین کسانی بودند که به خوردن دسر اعتقاد داشتند.

بنابراین عجیب نیست که ایران سرشار از انواع دسرهای خوشمزه است و در هر نقطه از ایران می توانید نوع خاصی از شیرینی و دسر را پیدا کنید.

برخی از دسرهای ایرانی جزء پذیرایی در مناسبت های خاص بوده و یا به نمادی از نذورات و نیازهای مذهبی تبدیل شده اند. در ادامه به معرفی معروف ترین شیرینی ها و دسرهای ایرانی می پردازیم.

کلمپه یکی از دسرهای ساده خانگی است که نیازی به فر ندارد. این دسر اصالتا ترکی دارد اما در بین ایرانیان ترک زبان در شهرهای تبریز و اردبیل به عنوان دسر سرو می شود.

در میان انواع کلمپه از کلمپه ژله ای گرفته تا کلمپه زعفرانی، کلمپه گردویی از محبوبیت بیشتری نسبت به انواع دیگر برخوردار است.

شیرینی

کلمپه یکی از قدیمی ترین شیرینی های ایرانی است که در تمام ایام سال طرفداران زیادی دارد، به خصوص به عنوان دسر نوروزی یا یک دسر ساده ایرانی.

کلمپه گردوی ساده با ادویه هایی مانند هل و زعفران شیرینی سنتی استان های یزد و کرمان است و در این مناطق در تمام طول سال پذیرای طرفداران خود است.

حلوای مسقطی یکی از قدیمی ترین حلواهای پخته شده در استان های جنوبی ایران به ویژه بوشهر و شیراز و عمدتاً در منطقه لار است که برای مناسبت های مختلف مذهبی، جشن ها و عزاداری ها طبخ می شود.

این دسر با شکر، گندم، گلاب و زعفران درست می شود.

شیرینی دسرها ویژگی اصلی آنهاست. گاهی اوقات، ماست به عنوان یک دسر رژیمی برای افرادی که نمی خواهند در خوردن شیرینی جات زیاده روی کنند، استفاده می شود.