زعفران سحرخیز نیم مثقال یکی از عوامل مهم شیوع کرونا می باشد

زعفران مصارف سنتی گسترده ای دارد. زعفران سحرخیز نیم مثقال به عنوان یک درمان جایگزین برای افسردگی خفیف تا متوسط اثربخشی خود را نشان داده است.

فعالیت ضد دردی و ضد التهابی پیشنهاد شده است. زعفران همچنین ممکن است نقش بالقوه ای در درمان سرطان، کاهش عوامل خطر قلبی عروقی و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن داشته باشد.

مطالعات بالینی دوزهای 20 تا 400 میلی گرم در روز زعفران خالص را ارزیابی کرده اند. دوزهای تا 1.5 گرم زعفران در روز بی خطر هستند.

اثرات سمی برای دوزهای 5 گرمی گزارش شده است. افسردگی: 20 تا 30 میلی گرم در روز عصاره زعفران (کلاله یا گلبرگ) برای افسردگی خفیف تا متوسط. فشار خون: 400 میلی گرم در روز قرص زعفران به مدت 7 روز.

مقادیر بیشتر از مقدار مصرف شده در غذا (مثلاً 5 گرم یا بیشتر) دارای اثرات محرک رحم و سقط جنین است. اطلاعات در مورد ایمنی و اثربخشی در شیردهی وجود ندارد.

عوارض جانبی گزارش شده شامل تهوع، استفراغ و سردرد است. واکنش های آلرژیک غیر معمول است.

زعفران

با این حال، آلرژی های شغلی، از جمله رینوکونژونکتیویت، آسم برونش، و خارش پوستی گزارش شده است. گزارش موردی از آنافیلاکسی نیز وجود دارد.

دوزهای 5 گرم با اثرات سمی همراه است. دوزهای 10 تا 20 گرم ممکن است کشنده باشد.

زعفران واقعی بومی آسیای صغیر (آناتولی) و جنوب اروپا است و اکثریت تولید زعفران جهان در ایران است.

گل‌های آبی مایل به بنفش به شکل سوسن حاوی کلاله‌های نارنجی (بخشی از مادگی) و شاخه‌های قرمز رنگ است که برای تولید ادویه زعفران استفاده می‌شود.

این گیاه پیازی پیازی است که ارتفاع آن بین 15 تا 20 سانتی متر است. کلاله های بالغ در طول یک فصل کوتاه گلدهی پاییزی با دست جمع آوری می شوند.

زعفران واقعی را نباید با Carthamus tinctorius L. (خانواده Asteraceae) که زعفران آمریکایی (گلرنگ، گلرنگ هندی) نیز نامیده می شود، اشتباه گرفت.

ادویه زعفران آمریکایی از گلچه های لوله ای آن تولید می شود و با رنگ قرمز روشن تر از زعفران واقعی مشخص می شود.