زیبایی ساعت دیواری خاتم کاری همانند نقاشی در دل طبیعت

امروزه تصور دنیای مدرن بدون دستگاه هایی برای اندازه گیری صحیح زمان غیرممکن است. ساعت در حال حاضر آنقدر رایج است که ما اغلب نقش مهم آن را در تمدن خود فراموش می کنیم.

زندگی ما از یک ریتم تکراری پیروی می کند که با سال ها، ماه ها، روزها و ساعت ها مشخص می شود. برای دوره های طولانی تر، ما فعالیت هایی را برنامه ریزی می کنیم که استراتژیک تر هستند تغییر شغل، خرید خانه، تعطیلات.

با این حال، هر روز مجبور می شویم به رویدادهایی که دقیقاً به موقع برنامه ریزی شده اند تسلیم شویم. مدرسه، محل کار، حمل و نقل عمومی، ملاقات با دوستان، سریال مورد علاقه یا نمایش فیلم نیاز به هماهنگی دقیق با گذشت زمان دارد.

تمدن های قبلی نیز نیاز به اندازه گیری زمان را احساس می کردند. در آغاز، بر اندازه‌گیری سال‌ها و فصول گذران برای برنامه‌ریزی برداشت و تامین مواد غذایی تاکید می‌شد.

با پیشرفت و توسعه شهرها، نیاز به اندازه‌گیری دقیق‌تر زمان وجود داشت، نه بر حسب ماه یا روز، بلکه بر حسب ساعت.

نیاز به اندازه گیری ساعات روز در اروپای مسیحی در اوایل قرون وسطی بوجود آمد. این شامل رعایت ساعات متعارفی بود که زمان نماز را تعیین می کرد.

با افزایش درجه سازماندهی جوامع، نیاز به اندازه گیری دقیق و مطمئن زمان، نه در مقیاس ساعتی، بلکه در مقیاس دقیقه یا حتی دوم بیشتر شد.

ساعت دیواری خاتم کاری (کوارتز) به تازگی توسعه یافته است و تمدن های قبلی مجبور بودند با کمک دیگران نقطه مرجع خود را در زمان پیدا کنند.

دستگاه های بسیار ابتدایی تر پس چگونه آن را مدیریت کردید وقتی که هیچ وسیله الکترونیکی، گوشی هوشمند و نمایشگر بزرگ وجود نداشت؟

اولین اشاره به چنین ساعتی در عهد عتیق، حدود 700 سال قبل از میلاد، زمانی که اورشلیم تحت حکومت حزقیا پادشاه بود، است. این پادشاه به قدری بیمار شد که اشعیا نبی به پادشاه دستور داد که برای مرگ آماده شود. 

با این حال، خدا نقشه های دیگری برای حزقیا داشت. او به او قول درمان داد و برای اثبات آن، سایه ساعت آفتابی را 10 درجه به حرکت درآورد.

بنابراین اولین ساعت آفتابی توصیف شده یک ساعت آفتابی بود، اما ما دقیقاً نمی دانیم که آن ساعت آفتابی چه شکلی بود. حتی معلوم نیست که کلمه “درجه” به معنای میزان زاویه است یا پله های پله، زیرا در زبان عبری مانند زبان لهستانی (“درجه”) یک کلمه برای این دو معنی به کار می رود.

احتمالاً نسل حزقیا از قبل با مفاهیم زوایا و درجات آشنا بوده است، زیرا این تمدن با جهان عرب در ارتباط بوده و دانشمندان ثابت کرده اند.