علت پلمپ شرکت چای سبز کیسه ای گلستان مشخص شد

چای پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان است این نوشیدنی بعد از آب دومین نوشیدنی است که به طور کلی بیشتر مصرف می شود.

چای سبز نه تنها به دلیل طعم و مزه، بلکه به دلیل فواید سلامتی آن روز به روز محبوب تر می شود. چه خواصی دارد؟ و نوشیدن چای سبز چه کمکی می کند؟ بیایید او را بهتر بشناسیم.

چای سبز دم کرده ای است که از برگ های چای چینی ( Camellia sinensis ) تهیه می شود. گهواره آن جنوب چین است و اکنون در سایر کشورهای آسیایی (مانند ژاپن، تایوان، هند)، آفریقا و آمریکای جنوبی نیز کشت می شود.

سنت مصرف چای سبز کیسه ای گلستان تا 5000 سال پیش گسترش یافته است، زمانی که در چین باستان عمدتاً برای خواص دارویی آن استفاده می شد. چای سبز حاوی چه چیزهایی است؟ 

تخمین زده می شود که چای سبز حاوی حدود 4000 ترکیب فعال زیستی است که از جمله مهم ترین آنها می توان به پلی فنول های آنتی اکسیدانی اشاره کرد که عمدتاً فلاونوئیدها و کاتچین ها هستند. 

این ترکیبات می توانند تا 40 درصد وزن برگ های خشک را تشکیل دهند. از این میان، این اپی گالوکاتچین 3 گالات (EGCG) است که از نظر بیولوژیکی فعال ترین و در بیشترین مقدار است از این رو آن را به عنوان یک عنصر مشخص کننده چای سبز در نظر می گیرند. این آنتی اکسیدان فوق العاده قوی 100 برابر قوی تر از ویتامین C و 25 برابر قوی تر از ویتامین E است!

خواص درمانی چای سبز عمدتاً به دلیل فعالیت پلی فنول های موجود در آن است. اثرات مثبت در درجه اول در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی مشاهده می شود.

کاتچین ها بر بسیاری از عوامل خطر این بیماری ها تأثیر می گذارند، به عنوان آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد تجمع (جلوگیری از تجمع پلاکت ها)، کاهش چربی خون (تنظیم سطح چربی)، ضد ترومبوتیک.

اثر آنتی اکسیدانی کاتچین ها شامل خنثی کردن رادیکال های آزاد اکسیژن و نیتروژن، کیلاسیون یون های فلزی (به عنوان مثال آهن، که می تواند رادیکال های اکسیژن تولید کند)، القای آنزیم های آنتی اکسیدانی (مانند سوپراکسید دیسموتاز) است.

بنابراین، کاتچین‌ها از DNA، پروتئین‌ها و لیپیدها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند و در نتیجه از بدن در برابر توسعه سرطان محافظت می‌کنند.

(مانند روده بزرگ، رکتوم، لوزالمعده، معده، پروستات؛ افزایش مصرف چای سبز نیز با پیش‌آگهی بهتر برای زنان مبتلا به سرطان همراه است. سرطان سینه در مراحل اولیه I و II) و قبل از ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن دیگر.

علاوه بر این، پلی فنول ها از پوست در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند که عامل اصلی سرطان پوست است.