بر اساس مصاحبه ها، سه موضوع در مورد انگیزه ها و ترجیحات Sneakerheads پدیدار شد.
اولین موضوع، که محققان آن را «بازگشت به روز» نامیدند، به اهمیت تاریخ به Sneakerheads اشاره میکند.
متیوز گفت که بسیاری از اسنیکرهدها منشأ این جنبش را در دهههای 1970 و 80 دنبال میکنند، زمانی که کفشهای کتانی توسط مایکل جردن، نماد بسکتبال، و همچنین توسط ستارههای هیپ هاپ که نه تنها به خاطر ریتمها، قافیهها و اشعار منحصربهفردشان معروف بودند، محبوبیت یافتند.
متیوز گفت: «من فکر میکنم یکی از گروههای کلیدی که بر روی کفشهای کتانی تمرکز کرد Run-DMC خواهد بود.
یکی از کفشهایی که آنها محبوب کردند، کفش مردانه تیمبرلند بود.
این یک جزء اصلی بود و حتی آهنگی هم درباره آن ساختند.
مردم نه تنها به آنچه از دهانشان بیرون می آید، بلکه به لباس هایی که می پوشند نیز توجه می کردند.»
موضوع دوم، “همه چیز درباره جامپمن”، به اهمیت اردن اشاره دارد و عرضه نایک ایر جردن در سال 1985 انجام شد.
لوگو اکنون “Jumpman” است و متیوز گفت که Nike Air Jordan Is، “دروازه” است.
او گفت: «زمانی که مایکل جردن با کفشهایش بیرون آمد، چون او شخصیت محوری بود و عملکردش شبیه هیچکس نبود، مردم میخواستند مانند مایک باشند و میخواستند کفشهای او را بپوشند.
با بدنامی او و آنچه که در جامعه آفریقایی-آمریکایی در آن زمان برایش ایستادگی می کرد، مردم فقط می خواستند آن کفش ها را داشته باشند تا از چیزی که او برای آن ایستاده بود و عملکردش را تقلید کنند.
بسیاری از شرکت کنندگان من که با آنها صحبت کردیم، وقتی در مورد قطعه نوستالژی صحبت کردیم – مربوط به مایکل جردن بود.
علاوه بر کفشهای بسکتبال، کفشهای ورزشی دیگری نیز وجود دارند که از جمله آنها میتوان به کفش دویدن آدیداس Ultraboost و همچنین همکاری افراد مشهور اشاره کرد.
متیوز گفت که همکاری افراد مشهور به ویژه برای بسیاری از کتانی های جوان مهم است.